Citizenship Discourses in the Early Middle Ages

20 April 2022
Bartholomeus Gasthuis

Lezing prof. dr. Els Rose: Utrecht 900 jaar: Sint-Maarten als Stadspatroon

In de zomer van 2022, als de stad Utrecht haar 900-jarig bestaan viert, viert de Universiteit Utrecht het zomerfeest van stadspatroon Sint-Maarten. Een feest met middeleeuwse muziek, een tentoonstelling in de Domkerk, een publieksboek onder redactie van Sint-Maarten-kenner Els Rose een symposium en een documentaire over deze bijzondere heilige. Wij duiken in de geschiedenis van de middeleeuwse stad en zoeken naar de betekenis van Sint-Maarten voor de inwoners van Utrecht, van toen en nu.

Het wordt een feest met middeleeuwse muziek, een tentoonstelling in de Domkerk, een publieksboek onder redactie van Els Rose een symposium en een documentaire over deze bijzondere heilige.

De Universiteit viert het zomerfeest van Sint-Maarten op 3 en 4 juli 2022. Dit feest is bij het grote publiek minder bekend dan 11 november maar verdient zeker meer aandacht. Tijdens dit feest staat de band van de bewoners van Utrecht met de middeleeuwse patroonheilige centraal. Het wonder van Sint-Maarten houdt nog altijd stand: ook in hedendaagse multicultureel Utrecht is de stadspatroon nog altijd een verbindende factor, en op 20 april, 19:30-21:30 in het Bartholomeus Gasthuis geeft Els Rose alvast een voorproefje van het aankomende feest met een lezing over Sint-Maarten als stadspatroon (entree €5,-). Voor meer informatie klik hier.

Klik hier voor alle activiteiten rond het zomerfeest van Sint-Maarten